Online oefenen.

          

 

Een computer is een leuk ding, maar zonder software ben je er eigenlijk niets mee.  Software is een programma dat ervoor zorgen dat je met een computer ook iets kan doen.  Zo heb je bijvoorbeeld een tekstverwerker die jou op een vlotte manier toelaat om teksten te tikken en ze er mooi te laten uitzien.  Software wordt geschreven door programmeurs.  Ze gebruiken hiervoor een taal die de computer begrijpt.  Het leuke aan programmaís schrijven is dat je jouw eigen wil kan opdringen aan de computer, je laat de computer die dingen doen die jij zelf bepaalt. 

Programmeren is niet gemakkelijk, maar je kan het wel leren.  Zoals met alles, begin je best eenvoudig.  Er bestaan verschillende soorten computertalen, maar Scratch is er eentje die je de eerste knepen van het vak leert en al bij al, niet zo moeilijk is. 

In de volgende lessen leren we jou hoe je een SPRITE moet besturen.  Je kan hier de handleiding bekijken.

Je kan de SPRITE allerlei bewegingen laten uitvoeren.  Alleen begrijpt de  SPRITE geen gewoon Nederlands, hij kan enkel met de taal Scratch overweg.  Maar je zal merken dat dit niet zo moeilijk is.

Je kan hier het programma: Scratch downloaden. Maar ook online werken

Stappenplan 

Klaar voor de start 01. Bewegen maar 02. Met geluid 03. Dansen maar 04.Steeds opnieuw
05. Zeg iets 06. Groene vlag 07. Verander de kleur 08. Druk een toets in 09. Achtergrond
10. Een extra sprite 11. Ontdek 12. Tips 13. Bewaar en deel En nu alleen

Opdrachten 

1-Verander de kleur 2-Beweeg op de beat 3-Pijltjestoetsen 4-Zeg iets 5-Zweven
6-Volg de muis 7-Lekker draaien 8-Interactieve draai 9-Animeren maar 10-Bewegende animatie
11-Spannende knop 12-Score bijhouden      

 

vijfde leerjaar   zesde leerjaar

 Scratch is een programmeertaal, waarmee kinderen kennis maken met de wereld van het programmeren.

Scratch is ook uitstekend geschikt om experimenteel aan meetkunde te doen.

Met Scratch  leert men probleemoplossend te denken, volharden, overleggen

Eindtermen ICT:

Eindterm 1: hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 4: kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

Eindterm 5: kunnen ICT gebruiken om eigen ideeŽn creatief vorm te geven.

 


Neem contact op met de webmeester